Vi använder cookies för att göra din upplevelse bättre. För att följa det nya direktivet om e-integritet, behöver vi be om ditt medgivande att sätta cookies. Läs mer.
Nu lanseras andra generationens webshop
2021-01-10 | Krönika av: Anders Höögh, VD Edeco Tool AB
För nästan exakt fem år sedan lanserade vi på Edeco vår då nya webshop. Som en av pionjärerna inom verktygsbranschen gjorde vi på ett ögonblick stora delar av vårt sortiment tillgängligt via nätet. Vi har nu tagit nästa steg. I samband med årsskiftet sjösattes vår nya, uppgraderad webbutik som på flera punkter ökar tillgängligheten av våra produkter.
Utvecklingen av den nya shopen bygger utan tvekan på erfarenhet. Efter mer än fem år anser vi oss ha nog på fötterna för att förstå hur kunderna handlar och agerar vid sitt besök. Sett i backspegeln kan vi också konstatera att näthandel för vår del har haft en god utveckling. Antalet besök i butiken har under femårsperioden ökat med nära 150%. På vissa viktiga produktsidor har besöksfrekvensen nära nog tiodubblats.
Försäljningen följer samma trend. Från en trevande start 2015 används idag shopen regelbundet av nära en tredjedel av våra kunder och av än fler vad gäller att söka information. Försäljningsvolymerna har successivt ökat och peakade under fjolåret 2019. Besöken i shopen har fortsatt öka även under 2020. Av ”epidemiska” orsaker har dock kunderna varit mer försiktiga med sina inköp, vilket återspeglas i säljstatistiken (diagrammet återger jan-okt 2020). Med facit i hand är det dock ingen tvekan om att lanseringen var ett lyckat drag. Möjligheten att sälja på nätet lättar trycket på vår organisation och – framförallt - gör det lättare för våra kunder att lära sig våra produkter och att handla när de själva vill.
ÄVEN DET SOM ÄR BRA GÅR ATT FÖRBÄTTRA
Trots det goda utfallet från den nuvarande shopen kändes dock tiden mogen att gå vidare. I början av januari slog vi därför upp portarna till en helt ny webbutik med större utbud och en funktionalitet som gör det enklare att handla. I den nya shopen fokuseras, än mer än tidigare, på produkterna och enkelheten i köpförfarandet.
1. Enklare att hitta produkter
Filtreringsfunktionen har gjorts smartare och mera pricksäker. Färre klick krävs för att finna produkter som svarar upp mot köparens egenskapsval. I den nya shopen är det också möjligt att filtrera på lagertillgång.
2. Uppgraderat sortiment
Vi har också spetsat shopens innehåll. Antalet artiklar har ökat och sortimentet omfattar nu mer än 30 000 produkter. Sortimentet har också utökats med nya, spännande leverantörer som t.ex schweiziska Mikron.
3. Förbättrad sökfunktion
Direkta fritextsökningar kan på den nya webbplatsen ske med större precision samt med en bättre och mera överskådlig visning av sökresultaten.
4. Check-outsidan blir mer kundanpassad
Utökad service för kunden när han gjort sina val och vill fullfölja sitt köp. Förbättrade möjligheter att välja speditör och en snabbare kassahantering.
5. Snabbare service via chatfunktion
Populära funktioner som ”följer med” från den nuvarande webbshopen är Mina favoriter, där kunder kan samla utvalda produkter till ett underlag för offert, samt Senast köpta produkter som används av kunder med återkommande köpmönster. En skillnad mot vår tidigare sajt är också – som du kanske redan har noterat – att sidan numera är responsiv, dvs anpassar sig i format och informationsåtergivning efter den plattform besökaren använder. Mobilanpassningen är väl idag en självklarhet, men så var det inte för fem år sedan. Ett växande antal mobilbesökare gör det dock nödvändigt att få innehållet tydligt presenterat även via mobiler och läsplattor.
OVÄRDERLIGT HJÄLPMEDEL I EN SVÅR TID
Vad vi aldrig får glömma är att personlig service är och kommer alltid att vara en grundsten i vår verksamhet. Det här förändras inte på något sätt av den ökade webbhandeln. Webbplatsen är för oss ytterligare ett sätt att möta våra kunder och ersätter inte din dagliga dialog med våra säljare. Tvärt om blir shopen ett näst intill oumbärligt verktyg för oss i en tid då mycket av produktvisningen och diskussionerna – av pandemiskäl – sker via telefon eller länk. Kund och säljare kan med samma skärmvy framför sig gemensamt finna rätt produkter och få produkterna förevisade för sig.
Välkommen in och handla!